Sunday, December 15, 2013

TERIMA KASIH

Assalamualaikum..

Kata yang sering kita ucap saat ada orang yang membantu adalah ‘Terima Kasih’. Kata yang terucap saat ada orang memberikan hadiah adalah ‘Terima Kasih’. Kata yang terucap saat ada orang memotivasikan kita adalah ‘Terima Kasih’. Kata yang sangat bermakna bila kita ucapkan kepada orang-orang yang berjasa dalam hidup kita . Kata yang akan memberikan efek positif dalam kita berinteraksi dengan orang lain. Terima kasih.. Terima kasih.. Terima kasih..

Berapa ramai orang yang ringan mulutnya nak menyebut two words as simple as that ?
Berterima kasih itu dengan hati dan tindakan, sedangkan mengucapkan terima kasih itu cuma dengan mulut.
Nabi Muhammad saw juga mengajar untuk kita bersyukur, bukan semata-mata mengucapkan syukur..

“Tidak dikatakan bersyukur kepada Allah barangsiapa yang tidak tahu berterima kasih kepada manusia.” [HR Abu Daud & Tirmizi]

At least ucaplah terima kasih,, hidup kat dunia tak dapat lari daripada hidup bermasyarakat. Kita sendiri tak mampu nak hidup berseorangan. Dari sekecil-kecil perkara hinggalah sebesar-besar perkara, belajarlah berterima kasih kepada Allah, kepada orang sekeliling, kepada ahli keluarga dan masyarakat.
Orang yang tidak tahu berterima kasih adalah orang yang tidak tahu menghargai kebaikan dan budi orang lain. Tahu meminta, tetapi tidak mahu menghargai. Ingin menerima, tetapi tidak pandai menghargai budi.

kata Nabi s.a.w., "orang yang kaya bukanlah orang yang kaya harta, tetapi kekayaan sebenar itu adalah kekayaan jiwa.” [HR Bukhari Muslim]
Kaya jiwa akan merasa cukup dengan apa yang ada pada dirinya. Walaupun dia tidak kaya harta, namun kekayaan budi dan peribadinya membuatkan dia sentiasa merasa cukup dengan apa yang Allah berikan padanya.

Orang yang kaya budi dan peribadi itu adalah orang yang kaya dengan adab dan akhlak.

Jadi, mulai hari ni, amalkanlah selalu dalam setiap tindakan kita. Adakalanya, kita tak mampu nak balas kebaikan tersebut, dengan ucapan inilah yang akan membuatkan orang lain terasa dihargai. even hanya ucapan semata-mata..


No comments: